Kampány az eltűnt gyermekekért
Várom, nem jön haza. … Pedig csak átugrott kis barátjához. Veszekedtünk, megharagudott? Én üldöztem el? Búcsúlevél. … Hol keressem, hová ment, mit csinál? Mit rontottam el? Miért nem vettem észre, hogy már ennyi ideje nem jár iskolába? – Ezek és hasonló kérdések kavarognak azon szülők fejében, akik egy napon arra eszmélnek, gyermekük ismeretlen helyre távozott, nem érkezik haza, eltűnt.
Ekkor döbbennek rá, hogy nem foglalkoztak eléggé gyermekükkel, nem tudnak róluk szinte semmit. Nem tudják, kihez, hová forduljanak, nem tudják, hol keressék őket, hová, kihez mehetett. A kétségbeesés, ami ilyenkor egy édesanya szívébe markol, elviselhetetlen fájdalmat okoz. Bűncselekmény áldozata lett? Él-e még? Egészséges-e még? Zaklatott telefonok, órákig, napokig tartó autós keresés, végül csak a rendőrség marad. A rendőrség pedig több esetben is tehetetlen. Kihűlt a nyom, kevés az apparátus, nincs keretösszeg az eltűnt, csellengő gyermekek felkutatására.
A hatóságok munkája mellett civil szervezetek, több formában és módszerrel is segítenek az eltűnt gyermekek felkutatásában. A közösségi oldalak előnyeit felhasználva igen hatékony módszert fejlesztett ki egy nagyon fiatal, feltűnően csinos lány, annak érdekében, hogy soron kívül, és minden körülmények között nyomára bukkanhasson a kis csellengőknek. A fiatal lány életcéljának nem a korosztályában most divatos „buli ezerrel”-t és „zenés-táncos eszméletvesztés”-t tartja, hanem az eltűnt gyermekek nyomába szegődött. Elkötelezett, és következetes. Elszánt, és figyelmes, a problémát és ezt a társadalmi jelenséget a gyökerénél próbálja megfogni, megérinteni, megérteni és megoldást találni.
A „Kampány az eltűnt gyermekekért” közösségi oldal alapítóját, Sinka Vivient (Tear) kérdeztem munkájáról, és életfilozófiájáról.
Ön, a korosztályának sajátosságait figyelembe véve, ritka, és kiemelkedő személyiség. Mesélne kicsit magáról?
Sinka Vivien (Tear), 1991. augusztus 1.-én születtem Veszprémben. A Kampány az Eltűnt Gyermekekért alapítója és az Együtt az Eltűnt Gyermekekért Alapítvány kuratórium elnöke vagyok.
Sok más fiatalhoz hasonlóan a szabadidőmben rengeteg időt töltöttem internetes közösségi oldalakon, és azt vettem észre, hogy egyre több fiatal tűnik el. Utánanéztem a dolognak, elkezdett foglakoztatni a téma, majd júliusban megírtam a Csellengők című dalomat, amely az egész kampány kiindulási pontjának is tekinthető.
Azóta több dalom és írásom is elkészült, ami a kampány célját tükrözik. (Legyél hős, Kell egy menedék, Éhező gyerekekért, Aludni kéne, Ne add fel, Régi idők)
Kampányom többek között azért is más a többi oldalhoz képest, mert én, mint zenész is szólok a fiatalokhoz. Úgy gondolom, hogy a fiatalok jobban hallgatnak a saját korosztályuk zenei stílusára és műfajaira, korabeli társukra, rávilágítva ezzel járó veszélyeire, amikkel ez jár, és zenéimmel, a zeneművészet eszközeivel több érzelmet lehet eljuttatni hozzájuk.
Kampányunk nemcsak a csellengőkről, vagyis azokról a fiatalokról szól, akik úgy érzik, kevés figyelmet kapnak családjuktól, és elmennek otthonról, hanem azokról is, akiket például egy buli alkalmával kábítanak, és rabolnak el. Merthogy erre is bőven akad példa mostanában. Épp ezért a tanácsadás is szerepel céljaink között.
Mivel a rendőrségnek eléggé korlátozottak a lehetőségei az eltűnt gyermekek felkutatás terén, ezért ezeket a korlátokat mi ki tudjuk egészíteni. Különleges technikáink és kialakított koncepciónk van arra, hogy minél hatékonyabban tudjunk lenni az eltűnt gyerekek felkutatása és megtalálásának területén.
A gyermekek felkutatása érdekében milyen technikát, illetve módszert alkalmaznak?
Kampányunk és alapítványunk nem csak a gyerekek megtalálásáról szól, hanem nagy hangsúlyt fektetünk a megelőzésre is. Ennek megvalósítására kapcsolatban állunk egy céggel, akik kifejlesztettek egy okos telefonokra telepíthető alkalmazást, illetve további eszközök is felkutatás alatt vannak. Hatékonyságunk növelésében Palluch József András (Consulting Group) marketing szakértő támogatóként csatlakozott munkákhoz, szakértelmével nagy segítséget jelent Kampányunknak és alapítványunknak. Arculatunkat, logónkat a Globustrend Kft készítette. A Vörösmaty Rádió és több média is segítségünkre van, hogy még nagyobb nyilvánosságot kapva még több emberhez juthassunk el. Ezen kívül kapcsolatban állink Incze Zsuzsával is, aki elsőként indította el Magyarországon az eltűntek és fiatalok keresését, Csellengők műsorával.
Önök már túlnőttek a közösségi oldal keretein, kézzel fogható közelségébe kerülve ezzel a csellengők szüleihez, rokonaihoz, és az értük aggódó barátaikhoz.
Ez így van. Alapítványt hoztunk létre, hogy azokat az elképzeléseket és koncepciókat, amiket kidolgoztunk, még hatékonyabban el tudjuk látni.
Segíteni tudnánk a megelőzésre kidolgozott rendszerünk esetében a szerény anyagi körülmények között élő családokon is, hogy részben, vagy teljes egészében átvállalná alapítványunk az éves díjat bizonyos biztonsági rendszereknél. Ezeket a rendszereket egy külön cég üzemelteti.
Mindezt önerőből sikerült létrehoznia? Az önerő, mint tudjuk, a legtöbb esetben véges. Van-e szüksége a segítőnek is támogatásra?
Nyitottak vagyunk azok felé a partnerek felé, akik hasonló képen szívügyüknek tekintik az eltűnt gyermekek megtalálását, és akik támogatnák majd alapítványunkat. A fő cél az országos ismertség, hiszen évente 10 ezer gyermek tűnik el hazánkban (ez csupán csak a bejelentett adat), ami elrettentően magas szám, és ha az Alapítvány segítségével csökkenteni tudjuk valamelyest ezt a számot, már nem dolgoztunk hiába.
Jelenleg tevékenységünket a Facebook oldalunkon végezzük, illetve kereséseket is végzünk terepen. www.facebook.com/tear.kampany
Szükségünk lenne anyagi támogatókra, hogy még több eltűnt gyermeket tudjunk keresni, illetve keresünk önkénteseket, kutyás kereső egyesületeket, magánnyomozókat, pszichológusokat, vezetőket minden megyében és nagyobb városban.
A jelentkezéseket e-mail címünkre várjuk önéletrajz formájában. E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Miről szól, mi az üzenete ennek a kampánynak?
Kampányunk Filozófiája: Hisszük, hogy a Kampány az Eltűnt Gyermekekért céljai és tevékenysége hatékonyan segíti az eltűnt gyermekek megtalálását, a prevenciót, az egymás iránti odafigyelés fontosságának újra felértékelését, valamint a bizalom kiépítése és a problémák együttes megoldása mellett, a szülők és gyermekek összefogását kívánjuk segíteni.
Szeretnénk egy olyan fontos kapcsolatot újrateremteni szülő és gyermeke között, ami már régen elveszett, az elmúlt évtizedek során.
Minden tevékenységünkkel azt a nemes célt kívánjuk szolgálni, hogy a családok egységként tudjanak működni, és az ebben résztvevő személyek építve, segítve, adjanak egymásnak erőt, energiát a mindennapi kihívások legyőzésére.
Köszönöm az interjút.
Dudás Anna
2013. május 8.