Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/mszfkhu1/public_html/templates/mszfszk/functions.php on line 188

Budapest, 2019. november 1. (MSZF)

 

     A Magyar Szociális Fórum üdvözli az Országos Nyugdíjas Parlamentnek azt a törekvését, hogy még az idén napirendre kívánja tűzni a 2,6 millió nyugdíjast érintő, fontos problémákról szóló vitafórumot a 2019. december 4.-re meghirdetett IV. Országos Nyugdíjas Parlamenti ülésen. Ezek a problémák azért sem tűrnek már halasztást, mert a kormány azt akarja elhitetni a nyugdíjasokkal, hogy a szárnyaló gazdasági eredmények miatt bőkezűen „gondoskodott ebben az évben is a nyugdíjasokról”, akik ezt az országot egykoron újjáépítették.

 

     Az Országos Nyugdíjas Parlament első ülésére 2017. május 17-én került sor, majd a második ülést 2018. január 25-én tartották, és 2018 őszén a megyei nyugdíjas szervezetek helyi üléseken tárgyalták meg a nyugdíjasok aktuális helyzetét. A problémák alapján feltérképezték az idősek kiszolgáltatottságából fakadó élethelyzeteket, és megerősítették elhatározásukat az Országos Nyugdíjas Parlament munkájának folytatására.

 

    Az Országos Nyugdíjas Parlament 2019 elején a nyugdíjasok által felvetett gondok alapján 29 pontos „problématérkép” alapján összegzi a kiszolgáltatottság élethelyzeteit, melyekkel szembesülniük kell a magyarországi nyugdíjasoknak.

 

A Magyar Szociális Fórum (MSZF) többségében egyetért az Országos Nyugdíjas Parlament által felvázolt 29 ponttal.

 

Az MSZF az alábbi 12 pontban megfogalmazottakat ajánlaná a nyugdíjasok és nyugdíjas szervezetek figyelmébe:

 

1./ Országosan egységes - nyugdíjas szervezetek vezetőiből álló - konzultációs intézmény létrehozása szükséges, illetve a kormány részéről legalább államtitkári szintű tárgyalásokra lenne szükség a nyugdíjasok képviselőit is meghallgatva.

 

2./ Az Alaptörvény ne csak „törekedjen” az idősekről való gondoskodásra, hanem magas szintű egészségügyi ellátást és tisztességes nyugdíjakat biztosítson az idősek számára.

 

3./ Vissza kell térni a vegyes (svájci) indexálású nyugdíjemelés számítási módszeréhez.

 

4./ Az évenkénti nyugdíjemeléseknél olyan átlagszámítási módszerekre kell törekedni, mely nem diszkriminálja tovább a már nyugdíjban lévőket. Ugyanis, amikor a nyugdíjba vonulás alkalmával a szolgálati idők és a fizetés alapján számítják ki a nyugdíjakat, akkor eleve mindenkinél az számít, hogy hány évet dolgozott le és mennyi fizetés után fizetett járulékot. Amikor nyugdíjassá vált, akkor már inaktív, nincs további teljesítmény mögötte, ezáltal nincs, ami a további differenciálást indokolná. Ennek okán egységes, átlagos nyugdíjemelést kellene juttatni minden nyugdíjasnak egyforma összegűt és tisztességeset.

 

5./ Veszélyes munkakörben dolgozók, vagy egészségkárosodást szenvedők esetében biztosítani kellene a rugalmas nyugdíjba vonulás lehetőségét.

 

6./ A nyugdíjminimum ellátást (28.500,-Ft/hó) duplájára kellene emelni ahhoz, hogy a kisnyugdíjasnak ne kelljen maximálisan kiszolgáltatott helyzetben élnie.

 

7./ Nyugdíjkorrekciós programmal fel kellene zárkóztatni a régebben nyugdíjazottak nyugdíjának összegét a most nyugdíjba vonulókéhoz képest, azonos szolgálati idő mellett.

 

8./ Az MSZF szerint: nyugdíjprémium (illetve étkezési és rezsiutalvány) helyett tisztességes nyugdíjemelést kellene végrehajtani az élelmiszer,- és gyógyszer áremelkedések, valamint a szolgáltatások folyamatos emelkedése miatt, mely legfőképpen a nyugdíjasok társadalmi rétegét sújtja.

 

9./ A közszférából nyugdíjba vonulóknak lehetőséget kellene biztosítani a nyugdíjasként való továbbfoglalkoztatáshoz. (Például: orvosok, tanárok, stb.).

 

10./ Felül kellene vizsgálni, indokolatlan jogosultság esetén pedig fel kellene mondani az 1963. évi 16. számú törvényerejű rendeletet, mely az 1962. december 20-án aláírt magyar-orosz államközi szociális egyezményre épülve ingyen magyar nyugdíjakat biztosít azoknak az orosz utódállamok állampolgárainak, akik fiktív magyarországi lakcímre bejelentkezve ingyen magyar nyugdíjakat igényelhetnek még ma is. Sőt, TAJ kártya nélkül is jár nekik az ingyenes magyarországi egészségügyi ellátás, kedvezményes gyógyszer és gyógyászati segédeszköz is, stb.).

 

11./ Az MSZF támogatja az Országos Nyugdíjas Parlamentnek azt az indítványát is, hogy legyen egy „Idősügyi Szószóló”, aki az időseket tájékoztatja a nyugdíjasokat érintő közérdekű információkról.

 

12./ Az MSZF is javasolja, hogy a munkavállaló a személyi jövedelemadójának az 1%-át a saját szülei részére felajánlhassa, illetve azt a NAV átutalja a szülők részére.

 

     Az MSZF határozott álláspontja, hogy a kormány nem hagyhatja cserben a nyugdíjas generációkat. Tisztességes egészségügyi ellátást és nyugdíjakat kell biztosítani az idősek számára. Fejleszteni kell az idősotthoni férőhelyek számát és ellátását, sőt a házi gondozó szolgáltatásokat is. Főleg a családvédelmi program kiszélesítésére gondolva, ha kormány azt szeretné, hogy a fiatalok minél több gyermeket neveljenek fel munka mellett. A fiatalok nem terhelhetők tovább, ha helyt kell állniuk a munkahelyeken, az otthon és a családalapítás, valamint a szülők gondozásában is. Ez már túl sok nekik egyszerre, nem szólva az egyre emelkedő nyugdíjkorhatárról és a fenntarthatatlan nyugdíjrendszerről.+++

 

 

   

 

 

Látogatottság

4625052
Mai napon
Tegnap
Ezen a héten
Múlt héten
Ebben a hónapban
Múlt hónapban
Összesen
3334
2767
14821
4594080
41105
95007
4625052

Your IP: 3.141.29.165
2024-11-15 23:20